با مرور در سایت های خبرگزاری مطلبی پیرامون بازگشت پساب های کارواش برخوردم که در وبلاگ کارواش نو قرار می دهم، یک شرکت ایرانی از طریق فناوری نانو طرحی را ارائه داده است که یکی از کارواش‌های تهران از طریق این طرح برای تصفیه‌ آب خاکستری، 70 درصد از پساب خود را دوباره به چرخه‌ مصرف باز می‌گرداند.

بازگشت پساب کارواش ها به چرخه مصرف از طریق فناوری نانو.jpg

محققان شرکت دانش‌پژوهان صنعت نانو که ارائه کننده‌ این فناوری هستند، معتقدند سرمایه‌گذاری انجام شده برای کارواش، در مدت یک سال قابل بازگشت است.

این شرکت فناوری جدیدی ارائه کرده‌ است که می‌توان با استفاده از آن، آب‌های خاکستری را دوباره به چرخه‌ مصرف باز گرداند، آب خاکستری به پساب‌های خانگی به استثنای خروجی فاضلاب سرویس‌های بهداشتی، گفته می‌شود که هنگام حمام کردن، ظرف شستن یا رخت‌شویی ایجاد می‌شود.

بابالو مدیر این پروژه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، گفت: کارواش‌ها، سنگبری‌ها و قالی‌شویی‌ها از جمله صنایعی هستند که به میزان قابل توجهی آب نیاز دارند که این آب بعد از مصرف، آلوده شده و به آب خاکستری تبدیل می‌شود، ما با استفاده از فیلترهای مبتنی بر فناوری‌ نانو موفق به تصفیه‌ این آب شده‌ایم.

وی گفت: اگر کارواشی از این فناوری برای تصفیه‌ پساب‌های خود استفاده کند، مبلغی که سرمایه‌گذاری کرده در مدت یکسال بازمی‌گردد، در این سامانه، آب خاکستری به‌صورت هیبریدی با استفاده از غشاهای نانوساختار سرامیکی چند کاناله تصفیه و گندزدایی می‌شود.

این محقق ایرانی اظهار داشت: جنس غشاهای به‌کار رفته در این دستگاه، سرامیکی بوده که اندازه‌ حفرات این غشاها از سوی مهندسان و متخصصان شرکت دانش پژوهان صنعت‌ نانو با استفاده از فناوری‌ نانو مهندسی شده‌ است. این سامانه در دو مرحله‌ میکروفیلتراسیون و اولترافیلتراسیون، پساب ورودی را تصفیه و آب را برای استفاده‌ی مجدد به سیستم باز می‌گرداند.

به گفته وی، در مرحله‌ میکروفیلتراسیون چربی‌ها، شوینده‌‌ها و دیگر درشت مولکول‌ها و همچنین تا حدود زیادی میکروب‌ها و میکروارگانیسم‌ها  و در مرحله‌ اولترافیلتراسیون تمامی میکروارگانیسم‌ها و حتی لاشه‌ میکروارگانیسم‌ها از آب ورودی حذف می‌شود. محصول نهایی، آب با کیفیتی خواهد  بود که دارای استانداردهای داخلی و جهانی است. همچنین فیلترهای این دستگاه را می‌توان با جریان معکوس آب تمیزی که  تولید می‌شود، شستشو داد تا بدین ترتیب از گرفتگی غشاها جلوگیری شود؛ به این شکل که آب تمیز با فشار معینی در خلاف جهت جریان، از فیلتر عبور داده شده و باعث باز شدن حفره‌ها می‌شود. در نتیجه عمر غشاهای مورد استفاده در این دستگاه بسته به نوع پساب مورد استفاده، بین 5 تا 10 سال است.

بابالو گفت: این فناوری در یکی از کارواش‌های شهر تهران پیاده‌سازی شده و مراحل نصب و راه‌اندازی آن نیز به اتمام رسیده‌است. 5 شرکت دیگر در حوزه‌های رادیاتورسازی، قالی‌شویی و کارواش  برای خرید این فناوری اعلام آمادگی کرده‌اند. در تهران، تبریز و اصفهان در مجموع بیش از 800 کارواش وجود دارد که این فناوری می‌تواند روزانه 5 مترمکعب آب را در هر یک از این کارواش‌ها تصفیه کند. بنابراین، درصورتی که این دستگاه در تمامی کارواش‌های این سه شهر نصب شود 4000 مترمکعب آب در روز تصفیه می‌شود.
وی عنوان کرد: با در نظر گرفتن فعالیت بیش از 4000 کارواش در سطح کشور، استفاده از فناوری تصفیه‌ی آب موجب بازیافت حجم عظیمی از آب می‌شود. یکی از صنایع بسیار پرمصرف که نیاز روزانه زیادی به آب دارد، سنگبری‌‌ها هستند.

وی افزود: مصرف روزانه‌ آب سنگبری‌ها 10 برابر کارواش‌ها است. بنابراین، باید سنگبری‌ها نیز برای استفاده از فناوری‌های تصفیه کننده‌ آب ترغیب شوند. شهرهایی نظیر اصفهان که با بحران آب دست به‌گریبان هستند، میزبان تعداد زیادی سنگبری هستند که ممکن است با کاهش دسترسی به آب، فعالیت آن‌ها به خطر ‌افتد. نصب چنین سامانه‌هایی می‌تواند علاوه بر کاهش هزینه‌ سنگ‌بری‌ها، وابستگی آن‌ها را به خرید روزانه‌ آب کاهش دهد.

70 درصد پساب کارواش ها قابل تصفیه هست

این محقق ایرانی با بیان اینکه این فناوری می‌تواند 70 درصد پساب کارواش‌ها را تصفیه کند، گفت: از جمله مزایای این فناوری می‌توان به ابعاد کوچک دستگاه اشاره کرد که فضای بسیار کمی را اشغال می‌کند. همچنین غشاء‌های مورد استفاده در این دستگاه تولید داخل بوده و از کیفیت مشابه نمونه‌های خارجی برخوردار است. این در حالی است که استفاده از این دستگاه مشکلات مربوط به واردات، نوسانات تعرفه‌های گمرگی و قیمت ارز را ندارد. وی گفت: این دستگاه به‌گونه‌ای مهندسی شده که برای کار با آن نیاز به آموزش خاصی نیست و بیشتر فرآیندها به‌صورت خودکار و هوشمند انجام می‌شود. این سامانه هیچ گونه تأثیر مخربی روی محیط‌زیست نداشته و کاملاً دوست‌دار محیط زیست است.