خبرگزاری اقتصاد 24 خبری مبنی بر نرخ خدمات کارواش گذاشته بود که در اینجا برای مطالعه شما آوردم.رفتن به پارکینگ‌های عمومی آن هم در این شهر شلوغ و پر خودرو، اتفاق جدید و غیر عادی نیست. هر روز برای پیدا کردن جای پارک زمان زیادی صرف می‌شود. اما به دلیل گرانی پارکینگ‌های عمومی مردم تا حد امکان از ورود به این محل‌ها خود داری می‌کنند.

نرخ اکثر خدماتی ها از جمله کارواش ها افزایش داشته حال در این مطلب از وبلاگ خبری را از خبرگزاری اقتصاد 24 آورده ام.

گرانی و از سوی دیگر کمبود آب شهرنشینان را وادار می‌کند که جهت نظافت خودروی خود هر چند وقت یک بار سری به کارواش‌های سطح شهر بزنند.اما در کل نرخ‌های متفاوت پارکینگ‌ها و کارواش‌ها که هر دو زیر نظر و کنترل یک اتحادیه هستند، مردم را دچار سر درگمی کرده است.

پارکینگ‌داران، نرخ توقف در پارکینگ‌های سطح شهر را به دلیل پرداخت مالیات و رقابت با سایر پارکینگ‌های زیر نظر شهرداری و سازمان‌های دولتی مرقون به صرفه نمی‌دانند. از این رو بدون توجه به نرخ‌های تعیین شده از سوی اتحادیه اقدام به اخذ قیمت‌های خود سرانه از صاحبان خودرو می‌کنند.

از سوی دیگر صاحبان کارواش نیز با توجه به گرانی دستمزد، افزایش قیمت حامل‌های انرژی و مواد شوینده و گرانی موارد دیگر، نرخ تعیین شده توسط اتحادیه را بسیار ناچیز می‌دانند چرا که، فعالیت با چنین نرخ‌هایی توجیه اقتصادی ندارد. از این رو فعالان این دو بخش معتقدند باید هر چه سریعتر کاربری واحد‌های خود را تا قبل از ورشکستگی تغییر دهند.

نرخ کارواش تعیین شده است، اما مرقون به صرفه نیست!


محسن فقیهی، رئیس اتحادیه دارندگان اتوسرویس تعمیرگاه، پارکینگ و کارواش خودرو تهران در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: نرخ مصوب کارواش نسبت به سال گذشته حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است. نرخ کارواش در تمام مناطق شهرتهران یکسان و تمام کارواش‌های شهر باید یک قیمت از مشتری بگیرند.

رئیس اتحادیه دارندگان اتوسرویس تعمیرگاه، پارکینگ و کارواش خودرو تهران توضیح داد: نرخ کارواش خودرو‌های سواری ۲۰ هزار تومان، کارواش خودرو‌های نیمه شاسی ۲۵ هزار تومان و خودرو‌های شاسی بلند ۳۰ هزار تومان است.

نرخ خدمات کارواش ها مقرون به صرفه نیست

وی ادامه داد: هرچند این نرخ با توجه به افزایش دستمزد کارگر و سایر هزینه‌های سر بار و جانبی برای کارواش داران مرقون به صرفه نیست. ناگفته نماند در سال جاری افزایش قیمت مواد شوینده در نرخ نهایی کارواش اعمال شده است.

این فعال صنفی می‌گوید: قیمت گذاری کارواش توسط اتحادیه انجام می‌شود، در همین راستا درخواست پیشنهادی مبنی بر افزایش تعرفه‌ها به اتاق اصناف ارسال و در صورت موافقت سازمان حمایت اطلاع رسانی می‌شود.

به گفته فقیهی؛ نرخ‌های مصوب و اعلام شده باید در معرض دید مشتری‌ها قرار بگیرد. دریافت انعام تخلف نیست، اما درخواست آن از سوی کارگران کارواش تخلف محسوب می‌شود. در واقع پرداخت انعام به کارگران کارواش ممنوع است و هیچ کارواشی حق دریافت انعام اجباری ندارد.

ئیس اتحادیه دارندگان اتوسرویس تعمیرگاه، پارکینگ و کارواش خودرو تهران با بیان اینکه در سطح شهر تهران ۱۷۰ کارواش فعال می‌باشد، گفت: کارواش در تهران بیش از این رقم می‌باشد، که بقیه آن‌ها بدون پروانه کسب مشغول به فعالیت می‌باشند. اتحادیه طی هشدار‌های مکرر به سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه درخواست ساماندهی این وضعیت را خواستار بوده است اما تا کنون هیچ نتیجه‌ای حاصل نشده است. البته در صورت تخلف از سوی این واحد‌های بدون پروانه کسب، اتحادیه هیچ گونه پاسخگو نیست!

این فعال صنفی در پاسخ به این سوال که شستشوی موتور سیکلت نیز بر عهده کارواش‌ها می‌باشد؛ گفت: موتورشویی موتور سیکلت نیز بر عهده کارواش‌ها می‌باشد. نرخ موتور شویی نیز ۲۰ هزار تومان است که گران‌تر از این نرخ، تخلف است.

وی تصریح داشت: بیشتر کارواش‌ها از موتورشویی امتناع می‌کنند. دلیل آن هم مرقون به صرفه نبودن است که این موضوع تخلف محسوب می‌شود.

 

منبع: اقتصاد 24 

https://eghtesaad24.ir/000Wgy